D&B D&B
  עמוד הבית אודות מידע למפרסמים צרו קשר לאתר דן אנד ברדסטריט
דירקטור/ית
חברה
  
מידע שימושי - מאמרים מקצועיים

על אחריות דירקטורים ונושאי משרה בראי המשבר הכלכלי


מאת: עו"ד אלעד טובול *

כל אדם המתעתד להיות דירקטור או נושא משרה בין אם של חברה פרטית או ציבורית חייב באופן אינטנסיבי לנתח את הסיכונים הכרוכים בתפקיד טרם הצטרפותו לחברה.

עמידה על קבלת פטור ו/או שיפוי מהחברה בהתאם להוראות חוק החברות הינם עניין טריוויאלי אך גם על חשיבות רכישת פוליסת ביטוח דירקטורים ונושאי משרה מקיפה והולמת נדמה שאין כבר צורך להכביר במילים.

פרשיות בנק צפון-אמריקה, הבנק למסחר, התובענות הייצוגיות הרבות נגד בעלי תפקידים במוסדות פיננסיים (בנקים, בתי השקעות וקופות גמל), פרשת פלד-גבעוני ותביעות נגזרות וייצוגיות אחרות אליהם שורבבו נושאי משרה ודירקטורים בחברות ישראליות, ציבוריות ופרטיות כאחד הינם רק חלק קטן מהמקרים העולים מקריאת מקצת מכותרות העיתונים בשנים האחרונות.

די בקריאת הכותרות בכדי להבין שטפטוף התביעות בהם מעורבים נושאי משרה ודירקטורים הפך לשיטפון, אם בעבר הייתה מוטלת אחריות על נושאי משרה ודירקטורים במקרים קיצוניים בלבד הרי שהיום המגמה הברורה של החוק והפסיקה הינה הטלת אחריות אישית על האחרונים בין היתר במטרה לקדם שוויון, הגינות ויעילות כלכלית.

החשיבות שבבחירת סוכן מומחה עוד בשלב עריכת הפוליסה בסוג פוליסה זו היא עצומה אך חשוב אף יותר לבחור סוכן שידע ללוות את מבוטחיו במקצועיות בניהול המגעים מול המבטחים למיצוי זכויותיהם בהתאם להוראות הפוליסה ביום התביעה. בחרנו במאמר זה לעמוד מעט על חשיבות נקודות אלו.

ברור אם כן שהתסריט שבו שליח מתדפק על ביתו של דירקטור או נושא משרה בחברה ומוסר לו כתב תביעה בו הוא נתבע באופן אישי על מעשיו בחברה הינו המציאות עבור מאות דירקטורים ונושאי משרה בשנים האחרונות. החשיפה של נושאי המשרה והדירקטורים לתביעות הינה לרשימה לא סגורה של תובעים פוטנציאליים (כך למשל: תביעות בעלי מניות, לקוחות, ספקים, גופים ממשלתיים, עובדים ועוד) הדורשים להיפרע מהם בשל פגמים נטענים בהתנהלותם.

בשונה משניתן לחשוב, פוליסת אחריות דירקטורים ונושאי משרה אינה פוליסת מדף הגם שכך היא מוצגת ע"י חברות ביטוח. זו אינה פוליסה סטנדרטית וקיימים שינויים רבים בין תמלילי פוליסות המשווקות ע"י חברות הביטוח השונות ואפילו בין נוסחי פוליסות המשווקות ע"י אותה חברת ביטוח.

קצרה היריעה במאמר זה מלתאר את השינויים הרבים שיש לבצע בפוליסות הסטנדרטיות המשווקות ע"י חברות ביטוח ישראליות או זרות על מנת להתאימן לנושאי המשרה והדירקטורים של חברה פלונית.
בנוסף, התאמת פוליסת ביטוח לנושאי המשרה או הדירקטורים לחברה המבוטחת היא אומנות של ממש (קיים שוני בין חברה פרטית או ציבורית, קיימים כיסויים מיוחדים לחברות קטנות ובינוניות, התאמת גבולות אחריות והשתתפויות עצמיות ועוד ועוד) ומחייבת לעיתים קרובות יכולת ניתוח יסודית של יכולות החברה (דוחות כספיים, וניהול הסיכונים) וצלילה לקרביים הפיננסיים של החברה.
מומחיות זו מוכיחה עצמה בכל השנה אך בימים של מיתון או של משברים כלכליים ערכה לא יסולא בפז.

יצוין כי חברות ביטוח מתנהגות בצורה שונה בתכלית בימי משבר בהשוואה לימים של צמיחה כלכלית.
בימים של האטה כלכלית או מיתון אנו עדים לחברות ביטוח המסרבות לתת הצעות ביטוח למבוטחים חדשים או קיימים, למבטחים המעלים בחדות את פרמיית הביטוח ו/או מבקשים להכניס חריגים מחריגים שונים לגוף הפוליסה אפילו לחברות בריאות וצומחות (ולא כל שכן לחברות שנקלעו לקשיים), חריג תביעת בעלי מניות או חריג הנוגע לתביעות נגד דירקטורים ונושאי משרה עם כניסת החברה למצב של חדלות פירעון הם רק דוגמאות בודדות.

הערך המוסף שבבחירת סוכן מומחה המוביל את התחום הוא ברור, יש לבחור בסוכן שבכוחו לדאוג לכל מבוטחיו לכיסוים ביטוחיים הולמים העומדים בסטנדארטים בינלאומיים, בעיקר לאלו הפועלים בחברות הסובלות מהאטה או קשיים תפעוליים ונמצאים בחשיפה גבוהה ומתמדת לתביעות.

בנוסף, ראוי לתת את הדעת לחוסנו של הסוכן וליכולותיו לעקוב ולהגיב בזמן אמת אחר המתרחש בשווקי הביטוח בארץ ובעולם ולהציע ללקוחותיו פיתרונות חלופיים וזאת כלקח מהמשבר האחרון שבו גופי ביטוח שנחשבו לאיים של יציבות קרסו או עמדו בפני קריסה .

נגענו בחשיבות שיש בעריכת הפוליסה ע"י סוכן מומחה אך גם לפוליסה הרחבה ביותר אין תוחלת אם ביום הדין, קרי, ביום שבו נושא המשרה או הדירקטור נתבע באופן אישי הוא אינו מלווה בצמידות ע"י אנשי מקצוע הפועלים למיצוי זכויותיו כלפי מי שביטח אותו.

ניהול הליכים מול מחלקות תביעות של חברות ביטוח לקבלת שיפוי במקרה של תביעות אישיות נגד דירקטורים ונושאי משרה הם עניין מורכב וסבוך והינם נושא למאמר נפרד.
בכדי למקסם את תוצאות ההליך ולהימנע מגרימת נזק יש לדאוג לכך שאת ניהול ההליכים נגד המבטח ינהלו סוכנים מומחים ומנוסים (רצוי מאוד עורכי דין בעלי הכרות מעמיקה עם החוק, הפסיקה והפוליסה מחד ועם הפרקטיקה הנוהגת, אנשי מחלקות התביעות של חברות הביטוח ועורכי דינם מאידך), מוצע גם לגבש אסטרטגית פעולה עוד טרם הפניה הראשונית לחברת הביטוח .

הסוגיות העולות בניהול הליכים נגד המבטחים הינם רבות וביניהם חלותם של הרחבות או חריגים שונים על המקרה הביטוחי, שאלת האלוקציה בין הוצאות נושאי המשרה והחברה, הקדמת הוצאות הגנה, העמדת ייצוג משפטי לנתבעים על ידי עורכי דין מובילים ובהתאם לבחירתם, הגעה מהירה להסדר מול חברת הביטוח ובמיוחד שמדובר בתביעה תלויה ועומדת ועוד.


הכותב הינו היועץ המשפטי ומנהל מחלקת התביעות של האודן ישראל. *
 
 
 
 
אתרי הקבוצה: דן אנד ברדסטריט ישראל עמוד הבית duns100 דירוג צמרת העסקים בישראל דנסגייד מדריך העסקים של ישראל dunsguide global מידע פיננסי על אנשים פרטיים